Transsubstanciace

13. března 2017 v 13:05 | Sammael |  Magie
Každý, kdo alespoň jednou rekreačně vyzkoušel KatoLARP, vám jistě potvrdí, že natahovaná nuda provázející dlouhý →magický rituál →mše svaté dokáže být skutečně ubíjející. I proto zavedli →orgové v její →závěrečné části malé zpestření -- na našem webu je neformálně označujeme jako bufet, leč v herním žargonu jde o svátost →eucharistie. Přítomní věřící zkrátka baští polomáčené oplatky. A nebyl by to KatoLARP, kdyby za tím vším nestálo komplikované a →teologicky sofistikované herní lore.

Ježek drží sám sebe (dvakrát) ve středověké reklamě.

O tom, jak tento zvyk vznikl z židolarperské oslavy paschy a Ježichovy poslední večeře s jeho →dvanácti podržtašky, ale psal už svého času kolega Kryštov Psohlavý. Jako redakční odborník na →dějiny spásy a používání →kostelního harampádí se v problematice koneckonců vyzná lépe než já. Proto vám přiblížím jinou důležitou součást herního pozadí bufetu, totiž proces přípravy a aplikování magie. Ta je totiž zase mojí parketou.

Oplatky určené ke konzumaci během liturgie se pečou úplně stejně, jako jiné pochutiny. Připravují se ale podle jednoduššího receptu: jedinými surovinami bývají mouka a voda. Z upečeného těsta se pak vykrajují kolečka, občas doplněná středovým zaměřovacím křížkem či jiným veselým obrázkem. Odřezky, které zbydou, se prodávají běžně (nejen) katolické →veřejnosti, takže si je můžete pořídit a ochutnat také.

Pak už stačí jen distribuovat hotový výrobek mezi →velebníčky, →biskupy a další herní ranky, které disponují pokročilejší herní magií. V nejbližší den, kdy se koná bohoslužba (typicky v →neděli), pak vezme tato zodpovědná osoba svou várku pečiva do →kostela, kde ji obvykle nastraží přímo přede dveřmi, kterými vstupuje většina hráčů. Ti z nich, kteří se chtějí bufetu zúčastnit a splňují požadavky →pravidel (tj. třeba nespáchali v době od minulé zpovědi těžký →hřích) vezmou pomocí lopatičky jednu sušenku z připraveného košíku a šoupnou ji do připravené misky.

Tuto nádobu pak později uprostřed samotné mše přinesou hráči z lidu knězi za doprovodu k tomu určeného →soundtracku. Velebný pán následně misku odnese na oltář, kde započne přípravné →modlitby nutné ke správnému seslání pozdějších zaklínadel. →Ministranti mu asistují při přípravě vinného střiku, do kterého se oplatky později mohou namáčet.

Kněz během okamžiku, kdy je Ježich definitivně zaklet do sušenky.

Následně kněz otevře na příslušné straně kouzelnou knihu zvanou misál a začne recitovat zaříkadla tam uvedená. Mnozí věří, že se jejich účinek násobí, jsou-li pronášena v prastarém jazyce magie, v latině. Vatikánští odborníci nicméně uvádějí, že pro správné seslání kouzla je důležitější přesné dodržování návodu než zvolená řeč. Laikové v průběhu zaříkávání oplatky klečí, aby svou reziduální magií podpořili snažení velebníčka.

Ten záhy započne klíčovou část obřadu, zvanou transsubstanciace nebo též Přivolávání Ježicha. Podobně, jako se během →biřmování sesílá skrze olej Puch svatý, během proměňování kněz magicky přetransportuje Ježka z →Království Nebeského do dietní sušenky. Kouzlo nedoprovázejí zpravidla žádné speciální efekty, ministranti ale chvíli změny oplatku na Ježichovy organické tkáně indikují zvoněním zvonečku.

V okamžiku, kdy je následně podobným způsobem upraveno i víno, končí samotná příprava pokrmu. Vyhladovělí laici, kteří se musejí před bufetem hodinu →postit a poslouchat kecy velebníčka během →kázání, se ale do jídla ještě pustit nemohou. Nejprve je potřeba připravit →duši na přijetí mnohých milostí a →požehnání další intenzivní modlitbou, zejména pak recitací Očenášku.

→Munchkin (poznáte podle svatozáře) konzumuje Ježkovy organické tkáně skryté v oplatce.

Teprve poté zblajzne první sušenku hlavní celebrant (= ten, kdo předsedá mši), pak rozdá další oplatky svým spolupracovníkům, popřípadě ministrantům. Sedí-li v kostele mnoho věřících (což se většinou samozřejmě nestává), zvolí ještě celebrant osoby, které mu pomohou s distribucí a započne veřejná část bufetu, kdy si ve frontě přicházejí pro svého Ježicha jednotliví →fanoušci hry.

Nikdo samozřejmě nevěří tomu, že opravdu baští Sprasitele a Vykopatele světa -- někteří sice dokážou sami sebe přesvědčit, že je možné nacpat člověka do sušenky a vinného střiku, podvědomě to ale orgům stejně nežerou, protože celý ten kanibalismus nijak neznepokojuje. Pomáhá, že proměněná oplatka dál vypadá jako oplatka, a ne jako krvavá flákota -- takovému vzácnému itemu totiž říkají →relikvie, popřípadě eucharistický zázrak.

Pokud Ježicha správně skladujete v náležitých podmínkách svatostánku, zůstane trvanlivý po dostatečně dlouhou dobu a kněz se pro něj může vypravit do spižírny, když se přepočítá a během mše mu dojdou oplatky pro hráče. Chcete-li se ale sušenek definitivně zbavit, musíte změnit jejich skupenství, abyste Ježka donutili odejít, jinak se ze svého nového domečku nehne.

Ortodoxlarpeři během bufetu. Vysvětlení odlišností od praxe KatoLARPu naleznete níže.

Nejjednodušší je oplatku zkrátka zbaštit a nechat ji rozpustit se v útrobách, čímž navíc získáte příslušné bonusy. Pokud se ale nechcete předávkovat a porušit tak pravidla, nechte nadbytečné sušenky ve vodě, dokud z nich nic nezbyde.

Závěrem se sluší dodat, že běžně distribuované oplatky se liší chutí, konzistencí i rozměry, takže vám může návštěva nového kostela přinést unikátní chuťový zážitek. Polomáčená verze se rozdává povětšinou pouze během velkých svátků, aby si katolarpeři nepřipadali jako v HusoLARPu. Katolíkovi je nicméně povoleno v případě potřeby navštívit třeba i pravoslavný bufet, kde se setká s exotickou kvašenou recepturou a krmením pomocí lžičky.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama